Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanlığı
Başkanlık Makamına,
Konu: SİYS (Sigorta İletişim Yönetim Sistemi) İsimli İletişim Portalının Mevzuata Uygunluğu Hakkında Bilgi Talebi
Sayın Yetkililer,
Ben, Veli Arslan, bir start-up girişimcisi olarak, sigorta sektöründe faaliyet gösteren ACENTE/BROKER ve Vatandaşları bir araya getiren SİYS (Sigorta İletişim Yönetim Sistemi) isimli tamamen üyelik sistemi ile kapalı devre faaliyet gösteren bir iletişim portalı geliştirmekteyim. Amacım, sigorta işlemlerini kolaylaştırmak, şeffaflığı artırmak ve müşteri memnuniyetini en üst düzeye çıkarmaktır.
SİYS (Sigorta İletişim Yönetim Sistemi), www.siys.com.tr adresinde ön arayüz konulmuş orda sistemimizle çalışması muhtemelen ACENTE/BROKER firmaların çalışma ihtimali olacak bazı sigorta şirketlerinin isimlerini koydum başkaca her hangi bir ürün tanıtımı yada sigortacılık faaliyetinde bulunduğumuzu çağrıştıracak bir emare yoktur portal faaliyete geçince kullanıcı sözleşmeleri ve diğer yazılarda ve reklam portal tanıtımlarında her aşamada sigorta acente ve broker olmadığımızı vurgulayacağız aksi durumun 5684 sayılı Kanuna göre suç olduğunu biliyoruz. Ve eşleştirme yazılım yapım aşamasında olup, henüz herhangi bir işleme başlanmamıştır. İşlemler tamamlandığı ve sizlerin değerli görüşlerinizden sonra faaliyete başlamadan önce TOBB yada BTK tarafından sistem ve site için güven damgası başvurusunda bulunacağız ayrıca 5684 sayılı kanunda emredilen ve sizlerin uygun göreceği şekilde ana sayfada tüm vatandaşların göreceği ve kafalarda tereddüt oluşturmayacak şekilde kamuoyu bilgilendirme videosu ile sistemi tanıtan ve acente broker olmadığımızı poliçe teklif aşamalarının tamamen ACENTE VE BROKER firmaları tarafından yapılacağına dair bir tanıtım videosu yayınlanacaktır. Ayrıca sistemimizde üye olarak kayıtlı ACENTE/BROKER firmaların belge bilgi lisanslarına dair titizlikle inceleme yapılacak ve yetkili firmaların üye kayıtları devlet sigortacılık kurumları üzerinden kontroller sağlandıktan sonra buluşturma ve eşleştirme yapılacaktır. Bu kontroller her ay düzenli olarak yapılacaktır. Portalımız Tahminen 90 gün içerisinde yazılım ve hazırlık sürecini tamamlayıp faaliyete geçmesi planlanmaktadır.
SİYS İş Modeli Raporu:
Giriş:
"Portal": "SİYS İLETİŞİM PORTALI", ACENTE/BROKER ile SİGORTACI, SİGORTALI ve SİGORTA ETTİREN arasında iletişim kurmaları amacıyla halkın ve sigorta aracılık lisansına sahip şirketlerin yararına olmak üzere WhatsApp ve yahut başkaca iletişim benzeri araçlar tarzı İLETİŞİM PORTALI olarak hizmet etmektedir.
SİYS İLETİŞİM PORTALI Sigorta temsilciliği ve sigorta aracılık hizmeti olmamak ve yapmamakta olup; (SİGORTALI/SİGORTA ETTİREN) kendi adına yada başkası adına sigorta veya reasürans sözleşmesi yaptırmak isteyen kişi veya şirketler ile SİGORTA VE REASÜRANS sözleşmesi düzenleme yetkisi olan SİGORTA ŞİRKETLERİ, SİGORTA BROKER ve SİGORTA ACENTALARI, bu iletişim platformu aracılığı ile bir araya getirerek .Sigorta sözleşmelerinin yaptırılacağı şirketlerin seçiminde tamamen tarafsız ve bağımsız olarak sigorta sözleşmelerini kendi aralarında akdeden ve bunlara aracılık etmeyen VE sigorta ürünleri ile herhangi bir veri depolama yada analız yapmayan danışmanlık yapmayan tavsiye vermeyen , sistem üzerinden iletilen tüm bilgi belge ve diğer araçları teklif ve poliçe aşamalarında sadece ACENTE/BROKER FİRMALARLA paylaşan bir iletişim platformudur.
Sistemin Çalışma Mantığı:
SİYS, üç temel kullanıcı grubuna hizmet vermektedir:
1. Sigorta Acenteleri ve Brokerler:
o Sistemde üye olarak, kendi müşteri tabanlarına ek olarak SİYS üzerinden yeni müşterilere ulaşma imkânı bulurlar.
o SİYS' platformu üzerinden sigorta ürünlerini müşterilerine sunarlar ve poliçeleri düzenlerler.
o Düzenledikleri her poliçe için SİYS'e platform kullanma bedeli olarak öderler.
2. Bireysel Kullanıcılar:
o Kendi sigorta ihtiyaçları için SİYS'e başvururlar.
o Sistemde listelenen acente ve broker firmaların tekliflerini karşılaştırarak en uygun teklifi seçerler.
o Poliçelerini acente veya brokerler aracılığıyla düzenlerler.
o SİYS'i kullanarak sigorta yaptırdıkları için teşvik amaçlı belirli bir indirim veya ödeme alırlar.
3. Kurumsal Kullanıcılar:
o Bireysel müşterilerde olduğu gibi şirketler ve kuruluşlar kendi sigortalarını SİYS üzerinden iletişim kurdukları acente ve broker firmalar üzerinden teklif alabilir ve onlardan poliçe işlemlerini gerçekleştirebilir.
o SİYS'i kullanarak sigorta yaptırdıkları için teşvik amaçlı belirli bir indirim veya ödeme alırlar.
Gelir Modeli:
SİYS'in gelir modeli, acente ve brokerlerden iletişim portalını kullanma paylarından oluşmaktadır. Acente ve brokerler, SİYS üzerinden gerçekleştirdikleri poliçeler için SİYS'e platform kullanma bedeli olarak öderler. Bu gelir, ticari olmayan bireysel kullanıcılar ve kurumsal şirketler ve yahut kurumlara yapılan teşvik ödemeleri, sistemin işletim ve geliştirme maliyetleri ve kâr payı olarak kullanılır.
Değer Önermesi:
• Acente ve Brokerler için: Yeni müşteri kaynakları, daha yüksek komisyon potansiyeli, işlem kolaylığı
• Bireysel Kullanıcılar için: Uygun fiyatlı sigorta ürünleri ve şirketler arasındaki teklifleri kolay karşılaştırma imkânı,
• Kurumsal kullanıcılar: Bireysel kullanıcılar gibi şirketler ve kuruluşlar kendi sigortalarını SİYS üzerinden iletişim kurdukları acente ve broker firmalar üzerinden teklif alabilir ve onlardan poliçe işlemlerini gerçekleştirebilir.
Sonuç:
SİYS, sigorta sektöründe yeni bir iş modeli sunarak tüm paydaşlara önemli faydalar sağlamaktadır. Sistemin başarılı olması için sürekli olarak geliştirilmesi, müşteri memnuniyetinin sağlanması ve sektördeki gelişmelere uyum sağlanması gerekmektedir.
Sistemde elde edilen gelirlerin vergilendirilmesi konusunda Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan özelge talebinde bulunulacaktır. Ancak, Gelir İdaresi Başkanlığı'nın işlem başlamadan özelge vermediği bilinmektedir. Şu an sistemimiz faaliyette bulunmadığından herhangi bir işlem yapılmamaktadır.
Gerekli onaylar ve görüşlerin alınmasının ardından, Başta 5684 olmak üzere devletin tüm kanunlarına ve emirlerine uygun her aşaması kurumsal ve yasal olmak ve denetlenebilir olmak üzere Türk Ticaret Kanunu'na uygun olarak kurulmuş bir e-ticaret şirketi olarak platform hizmeti sunulacaktır.
Benzer şekilde, vatandaşları acente ve broker firmalarıyla buluşturan www.armut.com ve www.sigortaacentesi.com gibi platformlar da aktif olarak faaliyet göstermektedir. Bu platformlar da sigortacılık faaliyeti yapmamakla birlikte, vatandaşların acente ve brokerlardan teklif almalarını ve poliçe düzenlemelerini kolaylaştırmaktadır.
Daha önce, Veli Arslan olarak, CİMER üzerinden Destek Hizmetleri Kanunu'nda bu işin müşteri bulma ile ilgili tanımının yapılması konusunda talepte bulundum.
İletişim Bilgilerim:
• Ad Soyad: Veli Arslan
• Telefon: 0505 992 99 74
• SİYS Numarası: 0850 303 43 87
• E-posta: [weliarslan@hotmail.com]
• Adres:
Platformumuzun işleyişinin 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu ve ilgili mevzuata uygunluğu konusunda tereddütlerimiz bulunmaktadır. Özellikle aşağıdaki hususlarda Kurumunuzun değerlendirmesini ve görüşünü talep etmekteyiz:
• Platformumuzun, acente ve brokerlerden platform bedeli alması ve bu bedelin bir kısmını yahut tamamını vatandaşlara şirketlere referans sağlayıcılara özendirici teşvik ödül aidatın üyelere iadesi indirim olarak yansıtması, düşünülmektedir
• Platformumuzun, vatandaşların sigorta işlemlerini kolaylaştırmak amacıyla iletişim hizmetleri sunması, 5684 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat açısından değerlendirilmesi
• Platformumuzun, acente/broker ve vatandaşları eşleştirme sistemi, burada fiyatlama, risk analizi, fiyat rekabeti yapılmamaktadır. İşi bilen profesyonel acente ve brokerlik faaliyetinde bulunan aracılarla müşterileri randevulaştırmakta
• Platformumuzun, dijital ortamda sigorta hizmetlerinin sunulmasına yönelik faaliyetleri,
• Platformumuzun, müşteri verilerinin korunması ve gizliliği konularında hangi yasal yükümlülükleri
• SİYS İş Modeli Raporu'nda belirtilen işleyiş ve gelir modeli
• Platformumuzun faaliyete geçtikten sonra elde edeceği gelirlerin vergilendirilmesi konusunda Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan özelge alınması ve acente broker firmalarının platform kullanım bedeli için ödeyecekleri bedelin faturalandırılıp şirketlerin bunu giderleştirmeleri 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu ve ilgili mevzuata uygunluğu konusunda
• Kurumunuzun değerli görüşleri ve biz girişimciler için destekleri platformumuzun yasal uyumluluğunu sağlamak ve faaliyetlerimizi güvenle sürdürmek ve hem halkın hem acente broker firmaların menfaati ve de sigortalılık oranı artışı açısından büyük önem taşımaktadır.
Gereğini saygılarımla arz ederim.
Veli Arslan